Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Metal je znova v móde. Alebo už neradno premýšľať o jeho extrémnosti. V čase, keď redaktori veľkých médií nadšene počúvajú novú vlnu black metalu, starého death či thrash metalu, sa za hranicami mimoriadne darí aj sludge či stonermetalovej vetve. A sú to práve členovia HIGH ON FIRE, kto kedysi pomáhal formovať nový drevorubačský trend a kto, aspoň podľa zriedkavých vyjadrení, ovplyvnil najpopulárnejšie mená žánru: MASTODON, BARONESS a KYLESA.
V rámci návratu ku koreňom sa preto venujme HIGH ON FIRE. V roku 2012 prichádzajú Američania s novou doskou „De Vermis Mysteriis“ a žnú jednu veľkú chválu za druhou.
Prečo voliť HIGH ON FIRE
Je ťažké zorientovať sa v hustej brade podobných kapiel. Výhodou tohto tria je po novom rozmanitosť tvorby. Jeho hudbu robia záživnou výrazné nápady, zmeny tempa, ochota vsunúť spevavé pasáže, ale aj rôzne inštrumentálne finty, radostnú medzihru („Samsara“) a dobrú metalovú baladu („King Of Days“).
Hlavou budete kývať už pri prvom počúvaní. A vďaka tomu, že nosné motívy nie sú rozvarené v hrnci zohrievanom nekonečným riffovaním, zostanú v gebuli aj pri prechode od kývania hlavou k hre na vzdušnú gitaru alebo bicie.
Ale aby ste náhodou neboli uvedení do omylu: Napriek tomu, že majú HIGH ON FIRE čitateľnú hlavu a pätu, bezpečne patria ku kapelám, ktoré nič extra neriešia a idú dopredu s istotou parného valca. Už to nie je tá neandertálska živelnosť z roku 2005 ani motorheadovský zápach z úst z roku 2007. Model 2012 nemá kvôli konzervatívnosti žánru čím prekvapiť, zato tvrdé údery rozdáva s prehľadom skúseného starca.
Produkcia dokáže divy
Na predošlej štúdiovke si HIGH ON FIRE vyskúšali spoluprácu s Gregom Fidelmanom, (niekdajším) zvukárom a producentom rôznych veličín od METALLICY, cez SLAYER až po RED HOT CHILI PEPPERS a Johnnyho Casha. Celkom predvídateľne, Fidelman otupil nástrojové ostrie kapely a vytiahol do popredia spev. Výsledok znel trochu rozpačito.
Američania sa našťastie poučili. Novinku si vzal pod palec Kurt Ballou z CONVERGE. A nikto nerozumie HIGH ON FIRE lepšie než on. Známemu gitaristovi a vyťažovanému producentovi sa podarilo zachytiť divoké pnutie vo vnútri skupiny, majúce iba kúsok k pódiovej tvrdosti a bláznivosti, a zanechať pritom materiál dostatočne presvetlený. Ideálny kompromis medzi potrebou agresívne hobľovať a zároveň osloviť aj širšie publikum.
Verdikt je preto jednoduchý. Ak ešte nie ste unavení trendom zarastených chlapov vo flanelových košeliach, novinka HIGH ON FIRE je jasný tip. A možno vás osloví, aj keď ste sa už začali topiť v tom tekutom piesku. Opradená podivným konceptom o Ježišovom dvojčati, ktoré cestuje v čase (sic!), tvorí zatiaľ tohtoročný vrchol na poli neohrabanej chytľavej hudby.
1. Serums Of Liao
2. Bloody Knuckle
3. Fertile Green
4. Madness Of An Architect
5. Samsara
6. Spiritual Rites
7. King Of Days
8. De Vermis Mysteriis
9. Romulus And Remus
10. Warhorn
Môj prvý stret s ukričanými drevorubačmi. Je pol šiestej ráno, noc bola náročná a ja som práve so strašnou opicou nadobudol vedomie v cudzom byte, netušiac, ako som sa tam dostal. Príšerné sucho v ústach, hlava duní, že by som si ju najradšej odstrelil. Vábivá gitarová „špina“ dva mesiace nepovysávanej izby, primitívne, no úderné bicie a k tomu ten „prechlastaný“ vokál. Muzika, ktorá otvára dvere hlavou a čistí závity od všetkého toho „umenia“, na ktoré sa človek občas príliš upína.
16. listopadu 2012
Subeer
8,5 / 10
„De Vermis Mysteriis” mohu po dlouhém, nenásilném prohledávání prohlásit nejlepším zásekem v téměř patnáctileté historii Oaklanďanů HIGH ON FIRE.
Jedním z hlavních důvodů je vyspělost – hudební dospělost, dotaženost materiálu, které shodně scházely pětici předchůdců.
Ano, vždy se jednalo o příhodné „energetické kapsilky pro řidiče” s pořádnou „motorheavyhead“ náplní, ale i poměrně vlastním ksichtem.
„De Vermis Mysteriis” tohle vše nabízí znovu, oproti minulosti je tu cítit nadhled, jakési ovládnutí směsi všech tvůrčích pudů, chválihodných pudů, ústící v pořádnou dávku heavy muziky, která se chce poslouchat sama.
Neuvěřitelných 26 let od minulé desky a přesto jako by THE JESUS LIZARD vůbec nezestárli. Suverénní návrat ve znamení typických hutných noiserockových struktur a stále je to správně surový underground, byť si skupina samozřejmě nese svůj status kultu.
Prvotina řecké gothic metalové kapely. Moderně znějící nahrávka, která nezapře svou inspiraci v hudbě z přelomu tisíciletí. Stylově jsou blízcí o generaci starším PENUMBRA a podobně jako zmínění Francouzi se nenechávají svazovat žánrovými mantinely.
Je divné použit u tak dřevního stylu jako doom metal přídavné jméno futuristický, ale přesně tohle STRATALITH je. Originální projekt z New Yorku balancuje někde mezi progresivní náladovkou, doomem, industriálem a možná i djentem.
Mathrock z New Yorku, který nepidliká. Spíše přepíná mezi až doomovými hutnými riffy a prog metalovými kvapíky. Zajímavý stylový hybrid, s ostrým zvukem od Kurta Balloua.
Francouzi pokračují v cestě nastolené na minulém albu "Eroded" a znovu servírují svůj specifický pohled na moderní melodický progresivní rock/metal. Osobité kouzlo lehce vychladlo, ale skladby typu "Elevate" mají stále svou sílu.
Style over substance mi u Eggerse a remaku expresionistické klasiky tolik nevadí, hlavně když Jarin za kamerou opět maluje. Větší hřích je, že tahle předfreudiánská balada o překrveném klitorisu a vilném Rumunovi je dost anemická. Pár pohlednic nestačí.